Zwolnienie z pracy może prowadzić do do obniżonego poczucia własnej wartości, depresji, zaburzeń snu i innych zaburzeń psychosomatycznych. Może też być szansą, żeby spojrzeć na swoją karierę w całkowicie odmiennym świetle i wprowadzić zmiany, na które wcześniej nie mieliśmy odwagi.

Niespodziewane zwolnienie z pracy może wywoływać podobne emocje jak informacja o nieuleczalnej chorobie czy strata bliskiej osoby. Dzieje się tak, kiedy definiujemy siebie poprzez to, czym zajmujemy się zawodowo. W dzisiejszych czasach trudno tego uniknąć. W gronie nowo poznanych osób najczęściej pada pytanie o to kim jesteśmy, czyli na jakim stanowisku pracujemy. Większość z nas twierdzi, że jesteśmy warci tyle, ile jest warta nasza praca. To często powoduje, że wraz z utratą pracy często tracimy definicję własnej osoby.

Jak reagujemy po tym, gdy otrzymamy wypowiedzenie?

Na samym początku pojawia się szok, trudno nam uwierzyć, że coś takiego mogło spotkać właśnie nas. Jednak wraz z upływającym czasem zaczyna docierać do nas to, co się wydarzyło. Wtedy często zaczyna pojawiać się złość na firmę, z której zostaliśmy zwolnieni, na byłego szefa lub na samego siebie. Nasz gniew może dotknąć również naszych bliskich, którzy nie zawsze wiedzą przez co przechodzimy. Wtedy też do głosu dochodzi nasz wewnętrzny krytyk, który wskazuje na wydarzenia, przez które straciliśmy pracę. Sprzyja to tworzeniu nowych wersji przeszłych wydarzeń oraz czarnych scenariuszy przyszłości, które sprawiają, że czujemy się jeszcze gorzej. Pamiętamy to, co nam się nie udało i bardzo trudno docenić swoje osiągnięcia. Może pojawiać się myślenie, że nie znajdziemy kolejnej pracy, bo do niczego się nie nadajemy. Cierpi nasze poczucie własnej wartości.

Co robić żeby stratę pracy przekuć w konstruktywne doświadczenie?

1. Zaakceptujmy nasze uczucia

Pierwszy krok to akceptacja tego, że czujemy to, co czujemy – złość, smutek, strach, bezsilność. Mamy prawo do tych uczuć i są całkowicie naturalne w tej sytuacji. Kiedy będziemy się biczować za emocje, które się pojawiają, zaczniemy odczuwać poczucie winy i jeszcze więcej negatywnych emocji, co może prowadzić do błędnego koła. Warto dać sobie przyzwolenie na przeżywanie tego na swój sposób

2. Pozwólmy sobie pomóc

Przede wszystkim warto porozmawiać o zaistniałej sytuacji, naszych obawach i emocjach z osobami, które są nam bliskie. Kiedy ciężar tego wydarzenia nie będzie tylko i wyłącznie na naszych barkach, będzie nam lżej. Łatwiej będzie poradzić sobie w tej sytuacji, kiedy otrzymamy wsparcie – zarówno emocjonalne, jak i informacyjne – w postaci informacji na temat dostępnych nowych możliwości.

3. Zadbajmy o siebie

Po zwolnieniu z pracy kortyzol, czyli czynnik stresu jest na bardzo wysokim poziomie, więc warto zadbać o siebie – wysypiać się, odpowiednio odżywiać, uprawiać sport, jeśli jest taka możliwość. To jest też dobry moment żeby przypomnieć sobie o wszystkich tych rzeczach, które dawały nam przyjemność, a na które nie mieliśmy czasu pracując. Warto sięgnąć po te z nich, które sprawiają, że poczujemy się spokojniejsi i szczęśliwsi. W tej sytuacji nasze poczucie wartości może być zagrożone, więc warto o nie dbać, dbając o siebie. To może być bardzo konstruktywny czas, kiedy uświadomimy sobie co tak naprawdę lubimy, czego potrzebujemy, co sprawia nam przyjemność, a co do tej pory zaniedbywaliśmy, dzięki czemu wzbogacimy pozostałe obszary życia.

4. Zastanówmy się co mamy żeby ruszyć dalej

Poszukiwanie nowego zatrudnienia to duże wyzwanie. Zanim jednak zaczniemy szukać pracy, warto jest dowiedzieć się więcej o swoich zasobach. Jak to zrobić?

W pierwszym kroku warto zastanowić się nad tym, co:

  • lubimy robić,
  • umiemy robić najlepiej.

Możemy pozadawać te pytania osoby w naszym otoczeniu i na tej podstawie wypisać zasoby, które są potrzebne do realizacji tego, co najlepiej nam wychodzi i najbardziej to lubimy.

W drugim kroku warto spojrzeć na swoje dotychczasowe doświadczenia zawodowe i odpowiedzieć sobie na pytania:

  • czego się nauczyłam dzięki swoim doświadczeniom?
  • co zyskałem/am w ramach mojego doświadczenia, co może być przydatne w przyszłości?
  • w jakich rolach/sytuacjach czułem/am się najgorzej?
  • czego chcę unikać, a do czego absolutnie nie dopuszczać w przyszłości?

5. Sprawdźmy możliwości

Kiedy już wiemy jakie mamy zasoby, co możemy zaoferować, czego chcemy więcej, a czego mniej w naszym życiu zawodowym, łatwiej jest podjąć decyzję o tym, co dalej.

Teraz warto rozejrzeć się jakie możliwości stwarza nam rynek pracy, określić działania, które będziemy wykonywać w celu znalezienia pracy i przejść do realizacji.

Szczegóły na temat tego jak stworzyć plan szukania pracy oraz jak szukać żeby znaleźć już wkrótce. 🙂

Leave a comment